Mössan virkas uppifrån och ned. 
Virka 4 lm med nål 4 medgarn från Textilhuset 100% bomull  och slut dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen 
VARV 2: 2 fm i varje fm = 12 fm
VARV 3: . 2 fm i varje fm = 24 fm
VARV 4:1 fm i första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 5: *1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 48 fm
VARV 6: * 1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 48 fm.
VARV 7: * 1 fm i var och en av de 3 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 60 fm.
VARV 8: 3 lm, * hoppa över 2 fm (med jämna mellanrum hoppas det över 1 fm totalt 6-12-18 (24) ggr), 1 fm i nästa m, 2 lm *, upprepa *-* v runt så att det blir 22-24-26 (28) lm-bågar, avsluta med 1 sm 1:a lm i början på v. 24 lm-bågar räcker till en 6 åring

VARV 9: Virka sm till mitten av första lm-bågen, 1 lm, * 2 st + 1 lm + 2 st om nästa lm-båge, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* v runt och avsluta med 2 st + 1 lm + 2 st om sista lm-bågen och 1 sm i lm i början på v 
för st.4-6 år så fortsätt att virka detta till ca 17 cm maska av och fäst klart
för större st forsätt så här 

VARV 10 - 15 : 3 lm, * 3 st + 1 lm + 3 st mitt i nästa st-grupp (dvs om lm överst i solfjädern), 1 st i fm/st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 3 st + 1 lm + 3 st mitt i sista st-grupp och 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 16: 3 lm, * 3 st + 2 lm + 3 st mitt i nästa st-grupp, 1 st i st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 3 st + 2 lm + 3 st mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 17: 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st mitt i nästa st-grupp, 1 st i st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 4 st + 2 lm + 4 st mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 3:e lm från början av föregående v.
Upprepa varv 17 tills mössan mäter ca 10-11-12 (13) cm från mitt på huvudet.
NÄSTA VARV VIRKAS SÅ HÄR:
4 lm, * 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i nästa st-grupp, 1 dst i st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 4:e lm i början på v.
Upprepa detta v tills mössan mäter ca 14-15-16 (18) cm från mitt på huvudet och ned. Klipp av och fäst tråden. 
 
 
Blomman gjorde jag så här 
Varv 1:Gör en ring av 5 luftmaskor
varv 2:Virka rund med 10 fasta maskor och virka ihop ringen med 1 smygmaska:
Varv 3:Virka en luftmaska,
virka en fast maska i samma maska virka 3 luftmaskor,
hoppa över en maska i ringen av kedjor, virka
fast maska (eller smygmaska om man vill ha tätare i mitten) upprepa 5 gången and använd smygmaska för att virka ihop ringen
Varv 4:virka en luftmaska och 6 stolpar runt kedjan
en luftmaska ,anslut med smygmaska för en blomsterblad, virka så 5 blomsterblad
varv 5:vänd så du virkar bakom blomman
virka 5 luftmaskor,virka igenen bakmaska och virka så en ring. med nästa steg: gör en luftmaska och virka 9 stolpar runt varje 5 virkade kedjor
sedan 1 luftmaska för att virka ihop ringen med smygmaska
om du vill ha större så gör om varv 5. men öka 2 m på varje båge och blomblad 
fäst sen i en pärla elleer en knapp eller nåt annat som passar till 
lycka till 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej